mandag 28. januar 2013

Svar til "Den profesjonelle elev"

Debatten rundt lærere og elever i dette landet pågår stadig, om ikke rundt hvert middagsbord. Leder for elevorganisasjonen, Axel Fjeldavli, prøver å rette lyset på den såkalte "profesjonelle elev", og mener at for å forbedre læringen er det ikke bedre lærere som er svaret, men bedre elever. I sin kronikk "Den profesjonelle elev" skriver han at vi må sette fokus på elevene og deres læremåter. Skollens læreplan (Kunnskapsløftel) er tilpasset den gjennomsnitlige elev, men alle vet at denne eleven ikke eksisterer. En elev skal ikke tilpasse seg skolens læreplaner, skolen skal tilpasse seg hver enkelt elev og hvordan de lærer.
http://rlandgraff.blogg.no/1351633979_hvor_er_den_profesjon.html - nedlastet: 28.01.13
Det må stilles større krav til elevene og deres profesjonalitet, elevene må ta del i læringen mellom elev og lærer og mellom elev og elev. Tilpasse opplæringen så alle kan gå ut av skolen med evnen til å lære, for den er ikke gitt, nei tvert imot, man må lære å lære.
Jeg er selv en andreklassing ved Nordahl Grieg vgs. og jeg har mine egne erfaringer om hvordan man kan lære å lære. Fra før av har jeg ofte hørt skoler si "vi skal satse på lærere", noe som forfatteren her også påpeker. At lærere skal gå på skole og lære hvordan gjennomsnittseleven lærer kommer vi ikke langt med. Hver elev lærer forskjellig, bare i min klasse har mine nærmeste venner helt forskjellige lærevaner enn meg. Skal elevene bli profesjonelle, må både lærere og elever ta ansvar. Det hjelper ikke at lærere legger opp all undervisningen perfekt for deg, også tar du ikke del i læringen selv.
Skal vi lage profesjonelle elever trengs det to ting; gode elever og gode lærere. For å få dette til hjelper det ikke å ordne på én, også neste senere. Dette må skje parallelt slik at vi alle merker framgang, og da vil vi fortsette. Skal vi bygge et bedre skolesamfunn har vi ingen tid å miste; begynn nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar