torsdag 25. april 2013

Verdens bokdag


Hei! Da var vi igang å blogge igjen, og ved denne anledningen var det til og med den internajsonale bokdagen. Vi fikk i oppgave å kommentere og reflektere over en artikkel Framtida.no la ut (her), i tillegg skal vi anbefale en bok i har lest. 


23. april var den internasjonale bokdagen, og framtida.no feirer med en artikkel om hvor populært boklesing faktisk er. Personlig trodde jeg at det var blitt mindre populært å lese bøker, ettersom pc og nettbrett har overtatt såpass mye av hverdagen vår, men hele én av fire lese bøker hver dag. Etter nedgangen i boklesing på 90-tallet, har andelen som leser bøker hver dag økt på 2000-tallet. Kvinner leser flere bøker enn menn, og aldri før har det vært så mange som leser barne- og ungdomsbøker som den dag i dag. En annen overraskende ting som kommer fram i denne artikkelen er at personene med høy utdanning leser mer bøker enn de med ikke like høy, samtidig som inntekten ikke spiller noen vesentlig rolle i hvor mye bøker man leser.
Jeg tror at grunnen til disse tallene er såpas høye er at lesing rett og slett er en beroligende aktivitet som lar deg slappe av og nyte en god bok. Personlig leser ikke jeg så mye bøker selv, så jeg er overrasket over de høye tallene. Jeg leser for det meste kun bøker når jeg er i syden, og da går det som oftest rimelig fort i tillegg. Da jeg var på Bahamas i fjor sommer leste jeg 2 bøker på 4 dager, noe som er ny rekord! Jeg leste Hunger Games bøkene nummer 2 og 3, og jeg kan virkelig anbefale de. Hvis du skal begynne å lese de, anbefaler jeg at du først ser Hunger Games filmen som har kommet ut, eller du leser den første.
Kilde - lastet ned 25.04.13

Hunger Games triologien er en veldig bra serie, og jeg klarte ikke legge fra meg boken et sekund på solsengen. Kjærlighetshistorier, politiske makter og kampen for overlevelsen, er stikkord i denne triologien som jeg virkelig kan anbefale! Jeg er hvert fall å se på premieren når film nummer 2 kommer ut på kino i november :) 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar