tirsdag 4. juni 2013

For mye lekser?

Vi har fått i oppgave å skrive om en artikkel som ble publisert i aftenposten 31.mai 2013 som handlet om elever og lekser/vurderinger i hverdagen.

Artikkelen forteller om en studie som har funnet ut at for mye lekser og vurderinger svekker karaktersnittet til elever i en 10.klasse. I forhold til elever som hadde mindre vurderinger, leksehøringer og prøver hadde høyere karaktersnitt enn elever med flere. Forskere mener at vurderingene bør integreres i undervisningen, ikke lagt inn istedenfor.
Jeg mener at lekser og vurderingssituasjoner er en vesentlig del av den norske skolen, og det skal fortsatt være det. Personlig lærer jeg det meste fra innleveringer og framføringer, ikke fra skriftlige prøver. Skal man lære noe av en undervisningsperiode, må man jobbe og bearbeide stoffet på en egen måte, ikke bare lære det som står i boken. Jobber man med en framføring eller en innlevering må man faktisk jobbe selvstendig og man kan ikke kopiere rett av noe, og da klarer man å lære det man selv mener er viktig og på den måten man vil.
Lekser har vi hatt i alle år på skolen, og det bør vi fortsette med. Man trenger nødvendigvis ikke å gi lekser hver dag og i hvert fag, men heller små avslutningsoppgaver som sørger for at alle får med seg stoffet man har gått gjennom. Man bør ha mer lekser tidligere på skolen, slik at elever jobber seg opp til en god studieteknikk, spesielt til videregående og senere skoler, hvor man ikke får lekser, men arbeidet er helt opp til deg selv.
Det vil ikke gå bedre hvis man kutter ut lekser og vurderingssituasjoner, og heller ikke hvis man øker antallet. Lærerne bør derimot legge leksene opp til etter skolen, og innleveringer som man har "god" tid på og skal jobbe med dette hjemme. Ikke gi elevene for god tid på skolen, hvor man dermed vil miste viktig undervisning.
Ettersom lekser minker jo høyere man kommer på utdanningen, blir vurderinger viktigere og viktigere, samt elevene blir mer strukturerte og vet hva man skal gjøre for å oppnå målene sine. Jeg er vandt til å jobbe med faget jevnt over, og dette hjelper meg veldig mye når eksamensperioden starter og standpunktkarakterene settes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar